Khamis, 12 Februari 2009

Ulasan aku tentang hasil undian di sebelah.....

Daripada 96 orang yang undi, 77% mengatakan tidak wajar kerajaan Perak ditumbangkan, manakala 17% bersetuju dan 5% tidak tahu.. Hasil undian ini berdasarkan pengunjung2 yg masuk blog aku r, yang aku percaya 99% semuanya seusia / generasi aku...

Untuk dapat gambaran yg lebih menyeluruh or sampling yg lebih besar, aku copykan hasil kajian Merdeka Center buat sahabat2 semua....

Kajian pendapat umum kendalian Merdeka Center, yang dikeluarkan hari ini, menunjukkan hampir 74 peratus mahukan DUN dibubarkan manakala 76 peratus pengundi juga ingin melihat "pilihan raya menerusi rakyat" diadakan untuk menentukan kerajaan pilihan mereka.

Hanya 21 peratus responden mengatakan bahawa pihak istana mempunyai "hak" untuk menentukan kerajaan bagi rakyat jelata.

"Malah, 62 peratus lagi responden merasakan bahawa peranan istana dalam kes ini (perubahan kerajaan) tidak mencerminkan kehendak rakyat negeri Perak," kata kenyataan yang dikeluarkan oleh Merdeka Center hari ini.

Sumber:mstar

Ehm more and less lebih kurang sama dengan hasil undian yg aku buat kat sebelah ni, so tergantunglah kepada kita semua untuk menafsirkannya.... Mungkin ada yg mengatakan majoriti tidak semestinya benar, mungkin kita boleh pakai hujah itu terutamanya bila majoriti itu bertentangan dengan hal2 yg sedah jelas ada dalil dan faktanya... Tapi bagi kes di negeri yg aku cintai ini, bagi aku inilah suara or kehendak rakyat di bawah sana. Adalah lebih bijak dan adil untuk mengembalikan hak memilih tersebut kepada rakyat...

Aku lihat kedua2 belah pihak, sama ada BN atau PR mendakwa yg merekalah yg mengikut perlembagaan.. sampai pening kepala dibuatnya. BN mendakwa mereka mempunyai sokongan majoriti dengan melompatnya 3 ekor katak itu.. tapi yg aku peliknya kenapa 3 katak itu tak masuk BN je, kenapa jadi bebas??? kemudian mendakwa yg mereka sokong BN... ish3 aneh2. PR lak mendakwa mereka masih kerajaan yg sah selagi MB Nizar tidak dijatuhkan lewat undi tidak percaya dalam DUN... So buat apa pening kepala, Sultan benarkanlah utk diadakan sidang khas DUN, then BN kemukakan usul tidak percaya kepada MB... selesai masalah... Tapi lagi sekali aku pelik, kenapa lah sultan/BN tidak menggunakan saluran ini?????

Apapun biarlah masa yg menentukannya, kita sebagai pelajar or mahasiswa hanya mampu melihat dan memikirkannya dengan kritis.. Baca dan timbangkan hujah kedua-dua belah pihak.. Bukan kerana kita nak sibuk2 berpolitik; (belum tiba masanya), cuma kita perlu ambil tahu sebagai proses untuk membuat persediaan sebelum berdepan dengan realiti masyarakat semasa...

"aku nak jadi doktor, tak perlu ambil tahu hal-hal ini semua.., politik2 ni kotor dan mengarut je...".

"Buat apalah ko sibuk2 ambil tahu pasal politik, baik fokus pada usaha utk betulkan diri sendiri dulu, baru sibuk hal orang lain."

" Apa yg ko faham tentang politik dalam islam???, tak payahlah nak sibuk2 kalau takde ilmu tentang hal itu"

Soalan2 ini mungkin akan sahabat2 hadapi bila cuba berbicara tentang politik... masing2 ada hujah dan pandangan. Cuma apa yg nak aku katakan.. politik sangat dekat dengan realiti masyarakat, terutamanya masyarakat melayu... Mungkin kita telah banyak membaca tentang idea2, teori dan fikrah2 yang sangat bagus dan lengkap... tapi akhirnya kita tetap perlu berhadapan dengan realiti masyarakat di bawah sana.....

Moga Allah menuntun dan membimbing kita dalam mencari kebenaran...

2 ulasan:

  1. "politik..politik.. Islam..Islam.. jgn nak mempolitik kn agama.."

    hati2 dengan fahaman Sekularisma turunan Kamal Attarturk..

    BalasPadam
  2. bagus sape yg pgi perhimpunan aritu, pedih mate
    haha

    BalasPadam