Khamis, 12 Februari 2009

Study dan Pkpmi.....

Dalam haru biru politik di perak kemarin, tiba-tiba aku dapat msg dari kamal... kasi tahu result sem lepas... Kalau sem2 sebelum ini aku ternanti2 dengan risau dan cuak, tapi sem kemarin sampai lupa lak nak fikir pasal result.. mana taknya, org haru biru, akupun turut menyibukkan diri.. hehe. Btw thanks kamal sebab ambilkan result. Alhamdulillah nak kata ok tak r, tapi boleh r cukup2 makan, tak r jatuh sgt.. still in margain of safety.. huhu.

Macam mana aku tak risau, sem kemarin adalah sem yg aku paling malas.. stdypun byk yg tak sungguh2 dan last minute. Nasib baik r banyak pass yr, kalau tak mau merudum aku dibuatnya... Lebih-lebih lagi dengan urusan pkpmi yg tak pernah abis, terkejar ke sana ke mari... ulang alik kedubes. Nasib baik r result aku tak banyak efek dek kerja2 pkpmi.. Alhamdulillah masa yg pendek menyebabkan aku kena lebih fokus dan disiplin dalam memanfaatkannya..

Banyak benda dan pengalaman yg aku dapat belajar dari berpersatuan ni.. macam mana nak buat keputusan, macam mana nak planning, nak ajukan proposal dan permohonan, nak selesaikan masalah yg sensitif, macam mana nak minta kerjasama dari ajk dan ahli-ahli... macam2 lagi. InsyaAllah bulan 3 or awal bulan 4 ni aku nak resign, skang ni pun tgh pening nak fikirkan kongres lak. Tapi apapun semua pengalaman ini aku tak akan dapat dalam kuliah! Bila dah rasai dan lalui semua amanah dan tanggungjawab ni, barulah aku tahu yg tak mudah untuk memimpin dan mengorganise persatuan ini... Maybe lebih mudah utk mengkritik dan memberikan pendapat.. tapi belum tentu kita mampu melaksanakannya...

Buat sahabat-sahabat dan adik2 junior yg mungkin masih berbelah bagi utk join persatuan dengan alasan stdy.... ehm nak cakap camne ek, sibuk-sibukkan lah diri sebelum kita disibukkan dengan benda2 yg mungkin kita tak sedari. Yang penting, kita kena jelas matlamat dan tujuan kita. Begin with the end of mind. Kalau kita dapat atur priority yg tepat dan benar, insyaAllah berpersatuan bukan satu penghalang utk stdy.. malah mungkin menjadi satu enzime or katalisator utk kita success dalam stdy...

Ok lah mungkin ini je yg aku dapat kongsikan, nak cakap lebih2.. aku lagi banyak yg tak betulnya.. hehe again, nak cakap memang senang.. tapi belum tentu lagi mampu buat ke tak... Moga Allah sentiasa memberi kekuatan kepada kita utk sentiasa memperbaiki diri...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan