Ahad, 4 Oktober 2009

Pengalaman Padas di Koja 2




Sudah seminggu kami padas di koja, tinggal lg 3 mgg baru selesai.. kemarin aku berkesempatan untuk oncall di IGD (ER) dari jam 4 pm sampai 5 am besoknya.. pulang kosan kejap, pastu masuk semula ke VK (bagian obsetrik) sampai jam 11 am.. Alhamdulillah banyak pengalaman dan tindakan baru yg dapat aku lakukan.. yg paling penting kena fit!! sebab almost 80% kena berdiri..

Kes pertama aku kena anamnesa (history taking) ibu yg dtg dgn keluhan sesak nafas dan nyeri bagian epigastrikum.. aku diminta utk membuat status rumah sakit pasien tersebut.. dari anamnesa sampailah pemeriksaan tanda2 vital (HR, BP, RR, Temp). Untuk setiap pasein baru yg datang, benda ini yg pertama kali perlu dilakukan.. setelah selesai, beri pada doktor yg bertugas ketika itu.. utk pasien yg dtg dgn keluhan sesak nafas, langsung pasang oksigen tube, 2L/min utk sesak biasa.. >4L/min utk yg sesak berat.


Selain itu, aku berpeluang utk melihat kes stroke.. BP: 240/120, bila doktor suruh angkat kedua tangan dan kaki.. hanya sebelah kiri aja yg mampu diangkat.. so doktor suspect stroke, aku di suruh utk buat ECG, sementara doktor mencadangkan CT scan utk memastikan stroke hemorrhagic / ischemic. Ada juga kes anak CP (cerebral palsy), appearance dia sgt khas.. seolah2 kejang2 dgn mata yg agak menonjol ke luar dan anggota ekstremitas yg sedikit hiperfleksi.. selain itu terdapat banyak pasien anak yg dtg dgn keluhan diarrhea, kejang demam, infeksi bronchopneumonia.. yg susahnya pada anak ini bila nak pasang infus set.. anak satu kes tu, sampai ke-empat2 eks dia di tusuk tapi masih gagal.. hampir sejam anak tu menangis tanpa henti.. ibunya pula sampai tak sanggup nak lihat dan turut menangis.. alhamdulillah nasib baik jumpa juga vena dia utk infus..

Malam tu juga aku berpeluang melihat kes trauma sayat di daerah dahi akibat terkena kaca.. agak dalam juga luka dia, lepas debridement langsung di hecting (jahit) tipe satu satu.. ada gak pasein yg ibu jarinya putus kerana terkena mesin, utk kes ini langsung dirujuk ke rs cipto ui kerana di koja tak blh nak sambung balik ibu jari tu.. so bagian yg putus tu kena masuk dalam plastik dan diletak ais di luarnya.. seboleh2nya dalam masa setengah jam pasien tersebut kena segera ke cipto sebelum jaringan itu rosak...

Selain itu ada 2 org datang dgn simptom BPH, bapak2 yg sudah >60thn dgn keluhan nyeri ketika miksi (kencing), kes yg pertama langsung pasang kateter, aku lihat cara perawat tu pasang.. utk kes yg kedua aku diminta oleh perawat tu utk pasang sendiri kateter.. huhu cuba mem 'PD'kan diri.. aku pasang je.. tapi ada prob lak.. sebab bapak tu maybe ada stiktur pada urethra dia.. doktor cuba pun masih tak leh.. lepas tu langsung doktor decide utk buat pungsi vesica urinaria dia.. baru boleh keluar air kencing dia dgn lancar...

Malam tu aku jumpa kes DHF, Typhoid, Asma, Tumor di suprapubis yg sgt besar, kes Miom, suspect appendicitis, vertigo, cacar air... ehm banyak giler yg dah lupa. kena baca lagi ni.. this time for sure aku baca dgn tujuan dgn lebih jelas... iaitu apa yg aku perlu lakukan bila berhadapan lagi dgn kes macam itu...


For now onwords, insyaallah aku akan cuba sharing segala pengalaman aku semasa padas mahupun koas nnt di dalam blog ni.. mungkin dgn lebih details kes demi kes sebagai nota bagi diri aku sebagai doktor di masa depan. sebenarnya aku bercadang untuk wujudkan satu blog khusus buat semua koas2 anak malaysia di ukrida utk sama2 sharing kes2 yg dorang presentasikan.. alang2 kena siapkan utk presentasi konsulan... tak salahnya kalau langsung je di upload di blog sebagai rujukan teman2 dan adik2 junior yg lain... insyaAllah nanti aku usulkan... moga dapat bermanfaat utk semua...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan