Selasa, 6 Oktober 2009

Di ICU... hari ke-8 padas

Hari ini padas tidak terlalu sibuk.. aku cuma masuk ICU dan IW (Intermediate ward). Aku tertanya-tanya kenapa dekat sini ada IW, kalau tak silap kat hospital di malaysia tak pernah lak aku jumpa IW... Td aku tanya suster yg jaga di situ.. dia cakap actually IW tu biasanya utk pasien yg level dia rendah skit dari ICU, kerana di situ ada beberapa peralatan supportive esp O2 yg tidak ada di ward biasa..

Di ICU, aku jumpa beberapa kasus yg kalau sebelum ini sepertinya tak percaya.. sebab Dr Mardi sering buat kasus seperti itu dalam ujian IPD.. hehe Kasus CKD, DM type II dan MCI... selain itu ada kasus MCI.. ehm kat sini baru terasa manfaatnya belajar ECG doktor didi tu.. tetapi kadang2 bingung juga aku dibuatnya... Just nak sharing hasil EKG tu kat sini:


Ehm kalau di analisa EKG ini.. pasien ini terdapat STEMI pada LIII & AVF, ada LAD (left axis deviation), ada Q wave pada L III, AVF dan V1. So Infark dia maybe berada di area ventrikel kanan bawah...

Selain itu aku belajar cara fluid ballance di ICU.. Intake: enteral(lewat NGT) & perenteral (biasanya utk pasien jantung I kolf/24jam 1 kolf=500cc). Utk output: dari kateter, NGT, IWL(invisible water lost = 10cc/kgbb, kalau dia demam, 1 celcius meningkat ditambah 10% dari jumlah IWL yg dah dikira td). Ok utk pasein di atas tadi doktor instuksikan 1 kolf/24 jam. meaning 500cc/24j. Infus set yg biasa di pakai di RS koja 1cc=15 tetes; so (500x15)/(24x60)= 6 tetes/menit yg perlu dimasukan ke pasein tersebut. 6 tetes/menit.. so setiap tetes 10detik (utk set up alat infus tu)..

Ehm tu sedikit sebanyak yg leh aku belajar dan leh share utk hari ini.. hehe malamnya aku berjalan2 di mall of indonesia... skang balik kosan baru nak start stdy skit2.. k moga ada manfaatnya... mohon doanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan