Ahad, 18 Oktober 2009

Dunia realiti mendewasakan kita...

Ehm duduk sengsorang kat kosan malam ni menyebabkan fikiran aku melayang jauh melayan perasaan... terus terang aku sebenarnya risau dengan 2 tahun kedepan.. apakah aku benar2 dapat mencari ilmu semasa koas sebanyak mungkin atau sebaliknya.. kedepan biarlah masa yg menentukannya. Dalam melayan perasaan sengsorang, aku terbaca artikel sahabat aku ini (di sini).. Aku cuba baca 2-3 kali utk memahaminya.. hehe aku rasa aku dapat merasai apa yg ingin disampaikan...

Mengimbau kembali tentang PKPMI... terus terang sepanjang aku memegang amanah sebagai YDP pkp pusat sesi yg lalu; terlalu banyak yg aku dapat belajar terutamanya tentang realiti kehidupan.. Realiti bagaimana utk beroganisasi.. bagaimana utk menyatukan matlamat dan tujuan, bagaimana utk membuat keputusan yg kadang2 bertentangan dgn keinginan kita, bagaimana utk memberi pengarahan dan menerima arahan dari atasan, bagaimana utk meyakinkan mbr2 lain tentang keputusan yg kita buat dan byk lagi... semua ini mungkin mudah secara teori, tetapi hakikatnya sangat memerlukan kekuatan dan kerjasama yg baik dari semua..

Apa yg boleh aku simpulkan dari semua ini adalah... selagi kita yakin dan punya rasional yg kuat terhadap apa sahaja yg kita lakukan, teruskan shj.. kerana yg pasti kita tidak mungkin mampu memuaskan hati semua orang.. Yang penting kita boleh bertanggungjawab dan bersedia utk menjawab sama ada di dunia dan lebih2 lagi di akhirat kelak...

Berbalik kepada artikel sahabat aku tadi, aku tak dapat memberikan ulasan panjang lebar kerana aku sendiri tidak ada di situ.. cuma jika berdasarkan ini:

"Tapi hujungnya, pasti ada keluhan mengenai sedikit mainan emosi dalam kata-kata yang seolah-olah sangat sangat kasar dan tidak relevan. Hanya bagi saya disini, kita perlu jelas akan setiap yang ditimbulkan dan jangan terpancing dengan emosi. Perkara itu mudah saja."

Tahniah kepada Pkpmi jakarta dan semua sahabat yg hadir.. anda semua bertuah kerana berpeluang utk belajar bagaimana utk berdepan dgn realiti!! Realiti yg kadang2 kita terlepas pandang... Maksud aku, kadang2 kita terlalu idealistik sehingga terlupa yg kita berurusan dgn 1001 macam manusia yg tentunya di luar kawalan kita.. Hehe benda ini juga ditekankan kepada kami semua semasa padas ini... Kalau masa kuliah dulu, mungkin kita blh berlajar mandiri.. semuanya ada dari buku dan internet... tapi sgt berbeza utk koas! kita perlukan sahabat2 kita yg lain utk berjaya.. kita perlu berdepan dgn pelbagai kerenah konsulan, perawat dan juga mbr yg lain.. So fisikal n mental perlu benar2 kuat...

Apapun nak tak nak kita perlu berdepan.. perlu belajar memberi pendapat dan menghormati pendapat.. Perlu pandai menjaga emosi kita dan mengawal emosi org lain... Semua benda ni adalah proses!! perlu dirasai dan dilalui.. sebab itu kita perlu berpersatuan dan berorganisasi, semua ini tidak mungkin kita dapat di kuliah..

Cuma kadang2 sampai juga ketahap terpaksa menzahirkan emosi.. kerana kita semua manusia biasa!. So jangan teragak2 menzahirnya nya.. maybe ianya boleh membantu kita semua menyedari akan realiti!.. hehe dah belit2 aku tulis ni, silap2 aku sendiripun tak faham.. huhu... Senang cerita, Intinya kita semua dalam proses belajar dan memperbaiki diri.. takde salah dan benar... yg penting kita punya keyakinan diri yg tinggi utk berdepan dgn realiti di luar sana nanti..

Bagaimanapun aku tertarik dgn komen sahabat aku ini tentang artikel tadi...


bila kita di atas, semua mengharapkan 'kesempurnaan' yang tak akan pernah sempurna. jalankan sahaja t/jwb. buat yang terbaik semampu diri. susah nak puaskan hati semua orang tapi sudah cukup bagus kalau dapat puaskan hati ramai orang. cuba yang terbaik untuk jadi yang lebih baik.
insyaAllah.

p/s: maaf tak pegi pun mesyuarat pkmpi.

Salam..

Hehe lebih tertarik lagi kerana komen ini dtg dari tuan yg punya diri... yg pasti aku cukup mengenalinya... hahaha..

K moga bermanfaat utk semua.... Yuk PD kan diri anda utk berdepan dgn realiti...

1 ulasan:

  1. Salam,

    Huish, siap komen dalam blog terus.
    Time kasih2.

    Kpd org koas, ketidak hadiran blh dimaafkan lagi.hee

    BalasPadam