Isnin, 19 Oktober 2009

Di sebalik tabir di Koja...

Hari ini dah mula minggu terakhir Padas Ukrida di RS Koja... hehe best3, tak sabar nak balik Tg Duren.. Ternyata Tg Duren gak yg best!.. ehm mungkin dah betah 4 tahun tinggal kat situ kut. Apapun selama 3 minggu di Koja... banyak yg aku dapat belajar.. Sekali lagi, terasa sungguh yg diri ini terlalu banyak yg perlu diperbaiki.. terutamanya teori2 yg dah banyak lupa.. tapi macam tak sedia lagi je terutamanya dari segi mental utk mulakan koas...

Sebenarnya aku nak kongsi dengan sahabat2 semua cerita-cerita sampingan ataupun halwa telinga kitorang terutamanya bila makan bareng ataupun bila kumpul2 sesama kami.. hehe hot2!.. Ada cerita gosip2... ada cerita hantu... ada cerita pelbagai ragam teman2 semasa padas... huhu kelakar dan ada juga yg menyeramkan!...

Ehm aku mulakan dengan cerita pengalaman kelompok aku sendiri di Bilik Koas diklat... Malam minggu kemarin, kelompok aku kena jaga malam di Bangsal IPD. Jaga malam padas aku yg terakhir... Di bangsal tak banyak kasus yg menarik seperti di IGD.. kami cuma sembang2 dengan kakak koas mengenai Koas di Koja (penting utk persediaan mental). Huhu malam tu hujan agak lebat disertai kilat yg sangat kuat.. seperti RS koja di panah petir lak bunyi nya.. Kebetulan kitorang berada di lantai 6... Jam 11pm suster ajak kami utk round bangsal, TTV (Tanda-tanda vital = Tensi, nadi, suhu & RR) , suntik obat dan ganti infus..

Selesai round, kitorang lepak semula di ruang rapat... kebetulan selepas itu ada pasien yg sepertinya sedang sakit berat @ sakarat!. Diagnosa bapak tu 4 in 1 !; CKD, DM, Asidosis metabolik & TB... Suster suruh aku tensi.. aku raba nadi dia.. tak teraba.. keringat dingin, muka dan ekstremitas agak pucat.. capillary refill > 2detik.. So after konsul, doktor suruh infus Dobuject (dobutamin) inotropik (+).. agar jantung dia bisa kontraksi dgn kuat.. Ehm kesian juga aku lihat family bapak tu.. setia menunggu dgn penuh pengharapan.. setelah selesai infus Dobuject, kitorang decide utk pergi tidur di diklat sebab jam sudah hampir 1.30am.. tak larat nak tunggu bapak tu.. Tak lama selepas kami pulang, bapak itu meninggal dunia.. Moga allah ampuni dosa dia dan golongkan di kalangan org yg beriman..

Sampai di diklat, kitorang tidur di ruangan koas ukrida.. diklat kosong, cuma kami berlima aja yg tidur pada malam tu.. baru mula aku nak melelapkan mata.. tiba mbr aku mengadu yg katil dia seperti bergoyang2.. bukan sorang je, tapi sampai yg tidur di lantai pun terasa...
"eh lo terasa gempa ga?.. kayaknya seperti gempa sih.. iyalah gempa kali... yuk2 turun..2 kita keluar aja" huhu aku yg tengah mamai2 tu terus keluar duluan.. hehe cuak gak dibuatnya, maklum r tgh musim gempa...

Kitorang turun mahu ke lapangan.. kami terserempak dgn pak satpam. " Pak tadi ada terasa gempa ga?, aku tanya ke bapak tu... "Kayaknya ga ada deh, emangnya kenapa?", soal bapak itu kehairanan.. huhu lg bertambah cuak r kitorang! Tak kan r diklat je yg terasa goyang, tempat lain tak?? hehe nasib baik r berlima, kalau aku sorang.. comfirm dah lari.. Ruang diklat kitorang tidur tu memang dekat dgn Instalasi kamar jenazah.. dan kebetulan wajah bapak td yg sedang sakarat tu masih terbayang di fikiran kami.. tu yg agak seram skit..

Hai takut lak nak ke diklat lagi... so kitorang pergi makan nasgor di tepi jalan besar tu.. jam dah nak pukul 2.30am.. Abis makan kami tak tahu mahu tidur di mana.. hehe lucu gak, tak pernah di buat orang!.. kitorang berlima lepak and tidur kejap di ruang ATM... kat situ sejuk r.. ada AC.. takut kena tegur dgn pak guard, kami decide utk tidur dalam mobil je ramai2.. hai sakit tengkuk aku... dah r nyamuk banyak!.. huhu malam terakhir ni lak yg banyak ujiannya.. takpe2 best gak buat kenangan... Aku tak tahu r, tadi kitorang betul2 terasa goyang or kami semua tgh mamai dan penat..

">Cerita2 camni rupanya dah banyak berlaku.. aku ada dengar kisah di VK lak; ward bersalin.. Ward di kat lantai dua... kebetulan malam yg sama. Kali ini ada teman yg boleh terasa/ melihat sesuatu yg lain... Kebetulan juga malam tu ada bayi IUFD (intra uterin fetal death), tapi tak tahu r ada kaitan ke tak.. Teman yg cerita tu kasi tahu yg dia terlihat bayi pegang2 kaki ibu tu.. dia terus lari ke ruang rapat VK... walaupun time tu byk perawat n teman2 yg lain.. tapi sekali lg cuma dia sorang yg boleh terasa.. member yg lain aneh gak kenapa dia tergesa2 ke ruang rapat VK.. bila sembang2 tiba2 dia menceritakan kisah itu.. Ehm bagi aku sama ada benar atau tak... terserah pada kita . Cuma ruang ibu bersalin memang banyak darah dan sisa uri ibu yg melahirkan.. mungkin agak kotor. So makhluk seperti itu suka duduk..

Lagi satu.. mungkin tugas kita sebagai doktor nanti utk menasihati pasien dan keluarganya.. bukannya apa selama 3 minggu di sini, aku rasa ramai pasien yg tidak solat!.. even di VK tu macam takde sorang pun yg mengazankan bayi yg baru lahir tu.. sepertinya kesedaran terhadap hal2 tersebut masih rendah.. So ini boleh jadi ladang dakwah utk kita sebagai doktor.. kerana selalunya org yg sakit ini pasti dengar apa yg doktor cakap...

Ehm aku rasa setakat ini dulu lah aku share pengalaman2 di Koja.. Gosip2 lain tu mungkin lain kali r kut.. hehe. nak sambung buat tugasan skit lagi.. pastu nak tido... mohon doanya, salam..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan