Sabtu, 3 Oktober 2009

Pengalaman Padas di Koja 1

7:55pm 1 okt 2009... Alhamdulillah hari ini adalah hari ke-empat aku padas di RS Koja... ehm.. agak penat dan meletihkan.. tapi rasanya aku puas kerana bermulanya dunia reality aku sebagai seorang doctor.. Kalau dulu masa di kampus, memang tak dapat dinafikan tujuan aku belajar byk dipengaruhi exam... target kitorang nak lepaskan exam semester demi semester.. sebab tu lah kadang2 tak sedarpun apa yg diperlajari... semuanya hanya kerana exam!
Bila dah di rumah sakit ini memang sangat berlainan rasanya... tujuan aku semakin jelas, aku nak mengetahui sebanyak mungkin apa sahaja mengenai kedoktoran. Pokoknya aku mesti faham dan menguasai sesuatu penyakit itu... sebab aku sendiri akan berhadapan dgn pesakit aku..
“ Doc mahu makan apa?.. mahu pakai senduk ga?” Tanya ibu cafe koja kat aku...
“Terima kasih ya doc”
“Anak saya ni dari kemarin ga bias tidor doc..”
Huhu walaupun baru padas.. pasien dah panggil aku doc dah.. hehe mungkin kitorang pakai snelly macam doctor benaran kut.. bila dengar macam tu rasa segan lak aku dibuatnya.. Tapi nak tak nak kena berusaha semampu mungkin utk mencari ilmu sebanyak yg boleh... walaupun sangat meletihkan.. tapi hakikat inilah yg perlu ditempuhi... Mana taknya hari2 sebelum jam 7am dah kena ada di rumah sakit.. kadang ada kuliah pembimbing.. jam 9-12pm kena rotasi poliklinik.. rehat jap sampai jam 1pm.. setelah itu ada rotasi bangsal ataupun tindakan sehinggalah jam 4pm... 80% masa tak leh duduk... Kalau tiba giliran jaga malam, kena masuk jam 4pm sehinggalah jam 5am besoknya.. balik kosan kejap, mandi dan siap2... jam 7 kena masuk RS Koja lagi..
Bagi aku masa padas ni sebenarnya adalah pendedahan kepada bakal calon2 koas tentang suasana kerja di rumah sakit.. intinya bagaimana pengurusan dan keperluan setiap bagian yg perlu dilakukan ketika koas nnt.. satu lagi sebagai persiapan dari segi fizikal dan mental! Mental kena kuat... sehingga ada yg membuat trias koas: “Ya Doc”... “maaf Doc”...“Terima kasih Doc”... Pokoknya koas kena bersedia dan banyak bersabar berhadapan dgn semua ini... dengan kondisi penatnya.. kena marah dgn doctor di depan perawat.. dengan kekangan waktu utk menyiapkan status pasien.. tugasan dosen.. dan macam2 lagi... senang cerita mental perlu kuat!!
Dari segi ilmu ataupun penguasaan teori pula... memang ada sedikit kelainan dari masa kuliah kemarin.. semuanya mengutamakan praktis klinis. Kita perlu benar2 menguasai sesuatu penyakit tersebut!... kerana dari A to Z doctor akan Tanya satu persatu.. dari pasien masuk sampailah dia sembuh.. apa yg nak kita lakukan... Sekali lagi reality!! Anamnesis dan pemeriksaan fisik sangat penting.. tapi kalau nak mantap kat anamnesis.. ilmu tentang penyakit itu kenalah mantap.. baru kita boleh mengarahkan pertanyaan kearah working diagnosis dan mengajukan pertanyaan untuk menyingkirkan differential diagnosis kita..
Lagi satu yg aku nak share kat sini... team work dan kekompakkan sangat penting.. kalau semasa kuliah mungkin kita boleh belajar dan menguasai sesuatu topic itu sendirian... tetapi lain halnya dengan koas..Jangan sesekali rasa kita semua dah tahu, kerana pasti kita membutuhkan member utk memantapkan pengetahuan kita.. semua kena bekerja dan saling sharing dalam satu team.. kena saling hormat menghormati.. aktif berdiskusi... lontarkan pendapat.. bantah dgn hujah dan rasional... semua ini dibutuhkan semasa koas... Jangan takut2 utk menjawab bila ditanya.. kerana bila kita respond walaupun salah, sebenarnya lagi menyebabkan kita lebih igt...
Ish3 banyak benda yg perlu aku belajar dan perbaiki lagi... utk menjadi doctor yg baik dan hebat bukan senang.. kena banyak berkorban dan berusaha seoptimal mungkin.. kerana kita dihantar ke sini bersama2 satu amanah yg sangat berat .. bukan hanya sekadar menjadi doctor biasa.. tetapi sekurang2nya kita dapat menjadi doctor yg hebat dan luar biasa terutama dari segi ilmu, skills dan attitude nya.. InsyaAllah mohon doa dari teman2 semua agar Allah bagi kekuatan dan memudahkan kepada kami untuk menunaikan amanah ini sebaik mungkin.....

1 ulasan:

  1. gud luck abg akmal..
    cerita sgt menarik..
    tapi cam tkde mase nak tido je.
    aaaa.takut takut

    BalasPadam