Isnin, 6 April 2009

Aku nak cepat2 Koas!!

Salam..

Hampir 4 jam kak Siti sharing dengan batch aku pasal koas, sampai dah tak tahu nak cerita apa lagi. Apapun terima kasih buat kak Siti atas segala nasihat dan pesanan buat kami semua sebelum memasuki koas. Buat teman2 tidak tahu; koas tu adalah clinical part in medical course..

Ehm dalam otak aku sekarang rasanya tak sabar nak berlumba-lumba mencari seribu satu pengalaman dan skills masa koas nanti.. huhu aku macam dah bosan dan capek stdy teori tak abis2; dah nak 4 tahun lah... tapi, aku masih risau dan rasa macam banyak lagi je aku tak tahu b4 nak masuk koas ni... Niat di hati nak cover siap2 dari A to Z sem ni... tapi agak hilang fokus gak r dengan pelbagai perkara yg memeningkan kepala especially kerenah PKPMI.. Hai kalau ikutkan hati aku, rasa nak letak jawatan sekarang je. So aku boleh fokus 100% pada stdy aku. Tapi nak buat macam mana, aku tak blh pentingkan diri sendiri je, sebab dah diberi amanah dan tggjwb..

Berbalik pada koas, apa yg kak siti cerita semalam sedikit sebanyak memberi aku gambaran dan semangat yg masa koas sangat2 memerlukan kita bersabar, disiplin, pandai bergaul dan komunikasi.. pendek cerita, nak tak nak u have to survive!!..
Benda yg paling aku terkesan ialah..

"Korang kena buat yg terbaik masa koas agar bila pulang Malaysia nanti org akan respect dan tak pandang rendah pada doktor2 dari Indonesia"

Ha a', aku sangat2 setuju!!!.. terus terang, aku ramai kawan masa KMB dulu yg stdy kat UK, Ireland, Australia dan new zealand.. Memang kadang2 rasa rendah diri dan kurang PD(percaya diri) bila bersembang dgn dorang pasal medic.. tapi nak tak nak, kita sendiri, student medic kat indonesia inilah yg perlu buktikan yg kita lebih baik dari dorang!. Paling tidak sama r... Aku terlepas peluang utk sama2 belajar dengan dorang.. tapi insyaAllah aku akan cuba yg terbaik utk buktikan yg doktor dari indonesia terbaik!!

Hehe.. senang nak cakap, tapi sangat susah utk buktikan jika tak sungguh2 dan percaya pada diri sendiri... Ok lah nak siap2 pergi Husada ni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan