Jumaat, 28 Ogos 2009

Sungguh cepat masa berlalu....

Sedar tak sedar dah 4 tahun 3 hari aku bermusafir di bumi wali songo ini demi menuntut ilmu... terlalu cepat rasanya masa berlalu, dah 5 batch kat student Malaysia ukrida. Aku pula insyaAllah lepas ni dah nak mula clinical/koas.. hai penat jugak rasanya stdy lama2 ni, kadang2 jemu juga mengadap buku.. huhu aku tak dapat bayangkan jika aku perlu ulang semula episod2 selama 4 tahun kemarin.. kadang2 macam tak percaya yg aku blh lepasi ujian demi ujian yg lalu. Bukannya apa terus terang aku ni sebenarnya malassssssss!! Cuma mungkin keadaan memaksa aku utk terus berusaha semampu mungkin.. Sekarang aku semakin sedar hikmah kenapa Allah hantar aku menuntut ilmu di sini!!

Nak tak nak aku kena usaha sebaik mungkin utk membuktikan diri aku juga tidak mahu kalah dan ketinggalan berbanding sahabat2 aku yg lain, terutamanya mereka yg dapat peluang belajar ditempat2 yg hebat.. Memang pada mula aku agak down dan demotivated kerana berlajar di Indonesia (yg kebanyakan org Malaysia pandang rendah), tapi aku berani katakan setelah 4 tahun berada di sini insyaAllah kalau tidakpun lebih baik, sekurang2nya aku sama level dgn sahabat2 lain sama ada dari segi skills mahupun knowledge... So aku kena buktikan!

4 tahun ini telah banyak mengajar aku, suka duka.. pahit manis.. semuanya akan menjadi satu pengalaman dan kenangan yg pastinya menjadi bekalan utk aku di masa hadapan... Selepas ini aku kena lebih fokus lagi dalam bidang aku utk berusaha seoptimal mungkin mencari ilmu dan pengalaman sepanjang koas nanti.. Moga Allah mudahkan aku dan sahabat2 aku yg lain...

Sekadar pesanan dan nasihat buat sahabat2 adik2 junior yg sedang belajar teori, kadang2 kita tidak sedar apa yg kita belajar! exam demi exam perlu diselesaikan utk meneruskan pengajian.. siang malam kita berlajar dengan tekad utk mendapat result ataupun hasil yg terbaik. Tapi persoalan yg perlu difikirkan adakah sekadar hasil yg kita kejar?? Kalau boleh fahamilah topik dan basic sesuatu subjek itu sebaik mungkin, usahakan utk datang setiap kuliah, jangan pernah berfikir yg aku boleh belajar sendiri subjek ini... walaupun mungkin dosen yg mengajar itu agak membosankan... tetapi hakikatnya sunnah menuntut ilmu perlu berguru; dan lebih pada itu kita perlu membuktikan kesungguhan kita dalam menuntut ilmu.. Lagi satu kalau boleh, banyakkan group discussions dan perbincangan sesama korang, kerana itu akan menjimatkan masa korang utk lebih memahami dan mengusai sesuatu topik tersebut...

Selebihnya, jangan lupa utk mendekatkan diri kepada tuan punya Ilmu... mohon dan pintalah dariNya. Sesungguhnya yg memberikan ilmu itu hanyalah Allah swt.. dosen, buku mahupun member adalah wasilah, hakikatnya ianya datang dari Allah swt... ambillah kesempatan ramadhan ini utk terus berusaha mendekatkan diri kepada Allah, jaga solat, banyakkan membaca Al-quran dll. InsyaAllah moga Allah mudahkan segala urusan kita....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan