Jumaat, 14 Ogos 2009

Menjelang Kongres Pkpmi ke 36 dari bendahari pkp.

Alhamdulillah, malam tadi, 13 ogos 2009, fail aku untuk semua perbelanjaan PKPMI Pusat dah di check oleh YDP Pusat, saudara Akmal dan beliau berpuas hati, hihi. Aku bukannya gembira sangat tapi agak terasa puas jugakla, memandangkan dari menerima jawatan, sampai la menyempurnakan tanggungjawab jadi bendahari ni, aku terasa sangat2 tak fun nye. Sume kerja buat cam terpaksa je adui2. Ada seorang sahabat berkata, antara kawan2 kita, ko sorang je yang sanggup pegang jadi bendahari ni dari dulu sampai sekarang. Time tu baru aku perasan, rupanya sejak sampai ukrida ni, da 3 tahun rupanya aku takde keje lain selain kira duit je hehe ( kira duit untuk orang lain pulak tu huh ). Dari bendahari rumah, UMSA sampai la PKPMI Pusat, tak tau lepas ni sanggup sambung kat mana2 lagi, hopefully da bersara dah.

Ok la, disini aku nak menceritakan pengalaman aku sikit2 je sepanjang memegang amanat ni, dari akmal approach aku, peje perubahan yang aku buat, tips2 sikit dsb. First, dekat 2- 3 hari aku dengar desas desus akmal nak jupe. Aku pon apa lagi, ada orang nak jupe, lari la ke pecel ke, TA ( taman anggrek ) ke, xsuke2 hihi. Yela, pastu jupe la jugak, mana nak lari, rumah depan masjid je time tu, n akmal offer aku tolong die jadi bendahari pusat. Time tu, aku MALASSSS. Teringat surah nisa, 4,58 dan surah al Qasas 28,26. teringat lagi hadis dari Abu Zar, katanya: aku bertanya: ”Wahai Rasulullah! Tidakkah mahu engkau melantikku?” Baginda menepuk bahuku dan bersabda:”wahai Abu Zar, sesungguhnya engkau ini lemah, sedangkan jawatan itu adalah amanah. Ia pada hari akhirat nanti adalah kerugian dan penyesalan, kecuali sesiapa yang mengambilnya dengan kelayakan dan menunaikan apa yang menjadi tuntutannya. (riwayat Muslim).

aku baca je ayat ni, aku lebih cenderung untuk tolak, yela plus tengah pegang UMSA lagi time tu, pikir2 ape je la yang aku lebih dari orang lain dalam bab ni, abah pulak cakap (cam biasa hihi), tak payah laa, concentrate studi jee. Tapi, judgement kena tengok semua aspek, last2 aku conclude, kalau termasuk gawat darurat je aku akan terima (nak tau maksud gawat darurat tu, sambung baca perenggan bawah hehe)

Malam 2 ak jupe akmal, discuss scope keje aku, dapat la jaminan aku tak kan ditugaskan jupa orang2 besar kat kedutaan ( malas seh ), ruang lingkup kerja dari bilik aku sampai bank je (lebih2 ke tempat lain, bayar haha), orang2 yang aku berurusan seputar akmal, kak fini, kak jua, abe nash dan bendahari2 caw lain. Last sekali aku tanya soalan killer, salah jawab akmal time tu, i opt to decline the job. Simple jee, aku tanya selain aku, ko ada calon selain aku tak? ( yela, aku basic akaun time kemahiran hidup je ada, takkan takde orang lain). Senang je akmal jawab, takde. Ikut orang yang leh akmal wat keje, yang dia percaya, ada pengalaman pastu kena dekat, aku jela orangnya. Aku dalam hati, ni da masuk gawat darurat nih kalau takde orang lain, ikut sugesti dr asri dalam buku mengemudi bahtera perubahan minda page 342. Kalau xde orang yang layak, pilih yang paling kurang mudarat (yela, minimum ak xsonglap duit), aku pun terima tanggungjawab ni dengan memaksakan diri. Dalam usaha memujuk diri, terjumpa hadis ni, daripada Abu Musa r.a. katanya: aku dan dua orang lelaki daripada kaumku telah masuk kepada Nabi SAW. Salah seorang daripada dua lelaki berkenaan berkata:”Lantiklah kami menjadi ketua wahai Rasullullah! Seorang lagi juga berkata demikian.” Lalu baginda bersabda: Sesungguhnya kami tidak melantik dalam urusan ini sesiapa yang memintanya atau bercita – cita untuk mendapatkannya. (riwayat al Bukhari dan Muslim)

Problem2 jadi bendahari ni yang biasa2 malas nak discuskan. Tapi, pegang prinsip ni, mudahkan orang lain yang nak guna duit dan pada masa yang sama, everything evidence based. First aku perasan problem pada claim duit, akmal nak claim duit sampai kena taip satu2, print pastu baru leh kasi aku. Bapak leceh giler, jadi aku pun mintak tulun kat kak fini wat macam UMSA, iaitu borang claim. Standardise semua claim jadinya. Standardise kat borang claim maksudnya ada sume maklumat yang diperlukan daripada nama pengclaim, jawatan die, untuk keperluan apa, tarikh, tandatangan pengclaim, resit dan tandatangan kebenaran dari kita la sebagai bendahari. Daripada buat macam bendahari yang senang sangat keluarkan duit contoh, mintak duit, kasi resit n then die terus masuk rekod ke akaun. Wat camni kelemahan die korang susah nak cek duit tu keluar untuk apa dan resit akan jadi bersepah, susah sangat nak rujuk balik. Elok2 plak time tengah malas atau time exam ke, senang sangat tertak tulis atau tulis korang sendiri tak paham. Dengan adanya borang claim, korang stapler je resit kat pojok atas borang tu (xbersepah resit n senang nak rujuk) dan satu lagi kelebihan borang claim, dapat borang tu, xyah tengok aritu pun xpe, kalau malas simpan je dulu, leh tido hehe.

Problem kedua tapi yang ni aku tak amalkan pon, tak sempat kali. Ni problem berkisar membajet duit untuk sesuatu program atau barang. Kalau bajet benda2 kita da tau takde masalah sangat, tapi kalau first time buat, contoh pkpmi ni untuk bajet buku polaroid (buku rasmi PKPMI Pusat), semua takde pengalaman dan semua xde punca camne nak start budgeting. Time meeting aritu, sume main layan je, kita bajet 5 juta, kendian sorang lagi cakap xcukup, 6 juta plak, sorang lagi 6 juta cam banyak sangat. Haha. Alhamdulillah nyaris xde problem.( xpe2, kita belajar dari kekurangan). Daripada penin2 gini, baek kita wat satu prototaip je dulu. Kita tengok satu keluaran buku pakai duit berapa, n then baru kita leh estimate untuk keluaran skala besar camne. Di samping itu kita sendiri leh menilai buku ni berkualiti x, mampu sampaikan ke objektif yang kita nak dsb. Jangan main2 dengan badgeting ye sahabat2 sekalian, daripada buku millionare next door karya Danko n Stanley menemukan bahwa ”orang2 kaya menyediakan waktu dua kali lebih banyak daripada orang kaya untuk melakukan budgeting”.

Semua orang ada kekurangan, kadang2 tersalah. Salah silap sebenarnya biasa sangat2, nama pun manusia, namun bagi para bendahari, kalau salah adui, problem besar sebab korang bermain dengan duit sebenarnya. Kalau salah dengan orang, mintak maaf je balik (susah la juga sebenarnya). Tapi kalau tersalah transfer contohnya, kena mintak maaf satu hal, nak trace balik duit tu balik pon satu kewajipan gak. Untuk lari daripada kesalahan memang tak mungkin, jadi kita pilih minimalkan kesalahan itu. Jadi make sure setiap pengeluaran yang korang buat, ada 4 mata yang recheck sebelum sebarang transaksi berlaku. Untuk ni, aku nak ucap terima kasih kat nik n lii yang selalu recheck kerja aku time transfer. Tidak dilantik seorang khalifah melainkan akan ada baginya dua bitanah (penasihat yang rapat). Pertama, bitanah yang menyuruhnya untuk melakukan kebaikan serta menggalakkanya. Kedua,bitanah yang menyuruhnya untuk melakukan kejahatan serta menggalakkannya. Hanya selamat ialah sesiapa yang diselamatkan Allah. (Riwayat al – Bukhari dan an Nasai )

Sekali lagi tertulis panjang huhu. Doakan aku untuk kongres 15 sampai 17 ogos 2009 ni. Selalu rasa cuak sebab xde pengalaman, nak present dekat orang2 besar yang ada pengalaman lagi pulak tu. Aku selalu terasa diri ni xberfungsi, cuma mengharapkan semua berpuas hati jela. Banyak sangat kekurangan aku sahabat2, im far from my best. Cuma, kalau ada xpuas hati ke, minta maaf sangat2 dan anggap je la aku dalam proses belajar k. semoga tulisan ini ada pengajarannya sikit2 walau merepek je banyak. Special thanks to bro Akmal, kak fini, kak jua, abe nash, hanif yang bekerja secara langsung dengan aku dan yang pekerja bawah tanah lii n nik. Tq2. tata

Tiada ulasan:

Catat Ulasan