Jumaat, 14 Ogos 2009

Menjelang Kongres Pkpmi ke 36 dari YDP pkp.

Thanks for azril sebab izinkan aku upload komen ko menjelang kongres kali ini... Huhu aku pun terpaksa komen gak r. Btw alhamdulillah syukur sangat2 akhirnya amanah yang dipikul ini sampai ke penghujungnya. InsyaAllah semoga kepimpinan Pkpmi baru dapat meneruskan amanah yg diberi.

Seperti azril, yang telah dipaksa oleh aku (hehe..) utk menjadi bendahari pkp, aku pun pada mulanya dipaksa dan terpaksa oleh keadaan.. huhu tak pernahpun terfikir sebelum ini utk terlibat aktif dalam persatuan... sebab dari sekolah dulupun aku belum pernah diberi amanah seberat ini.. setakat pengawas dan pengerusi persatuan2 sekolah dulu adalah... Tapi kadang2 aku terfikir yang kita tidak akan tahu kemampuan diri kita selagi kita tidak mencuba!!.. Bagi aku, pkpmi telah banyak mengajar aku dan mendedahkan aku dengan pelbagai pengalaman dan peluang yg tidak mungkin aku dapat di dalam kelas. Dari nol dan tak tahu nak wat apa2, sampailah pelbagai idea dan perancangan hasil dari bantuan dan perbincangan dengan sahabat2 lain. Di sini, aku belajar yg organisasi ataupun jemaah yg tersusun sangat penting. Tadinya, aku kurang yakin akan kemampuan diri untuk memimpin organisasi ini, tapi dgn sokongan dan kerjasama secara berjemaah, semuanya menjadi ringan dan mudah.

Tidak mudah utk memegang amanah dan jawatan, kerana setiap apa yg kita rancang dan laksanakan pasti perlu dipertanggungjawabkan... Bukan saja dgn JPMI, malah yg paling utama dgn Allah swt. Merancang dan membuat kertas kerja tidak terlalu sukar, cuma bagi aku perlaksanaan dan kerjasama dari semua peringkat itu yg sedikit susah utk di atasi.. Walaubagaimanapun Alhamdulillah, kerjasama yang diberikan oleh sahabat2 aku dalam AJK Pkpmi pusat sangat2 membanggakan dan memuaskan hati aku. Tanpa bantuan dan sokongan mereka, mungkin susah juga aku nak bergerak.

Lagi satu perkara yg aku kira penting untuk dikongsi dengan sahabat2 semua terutamanya yang aktif dalam pelbagai persatuan ataupun kelab; memang kadang2 kita bersemangat dan berkomitmen tinggi utk melakukan yg terbaik dalam menjalankan amanah yg diberi utk memimpin persatuan; tapi lebih dari itu jangan kita lupa amanah yg lebih utama dan besar lagi iaitu stdy kita. Seperti yg pernah aku kongsikan.. 'Batu Besar dan Batu Kecil'... kita kena pandai definisikan dan utamakan mengikut kondisi dan keperluan masing-masing. Selagi mana kita tahu besar kecilnya sesuatu perkara ataupun masalah itu, insyaAllah kita boleh mengutamakannya mengikut keadaan semasa.

Akhir kata, aku harap kongres kali ini dapat berjalan dgn lancar dan dapat bermanfaat utk semua.. InsyaAllah setelah melepas amanah ini nanti, aku akan cuba memfokuskan diri aku kepada persediaan utk Koas.. Dah lama tak pegang buku, macam byk benda dah lupa....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan