Ahad, 28 Jun 2009

Bersediakah aku setelah 4 tahun belajar???


Alhamdulillah sedar tak sedar dah hampir 4 tahun aku bermusafir menuntut ilmu di bumi wali Songo yg penuh dengan seribu satu macam ragam dan rencah kehidupan... 25 ogos 2005, mula2 aku menjejak kaki di sini dgn penuh semangat utk mencari ilmu dan pengalaman sebanyak mungkin... Walaupun dtg dengan sedikit kekecewaan kerana kurang berjaya semasa di KMB, aku tetap yakin dan berusaha utk membuktikan yg aku akan menjadi seorang doktor yg terbaik dan bermanfaat utk byk org!

Nah setelah 4 tahun belajar bersusah payah melewati exam demi exam sampailah ke exam yg terakhir aku isnin ini(29/6/09 :Forensik).. timbul pertanyaan dalam diri aku, bersediakah aku utk ke fasa yg seterusnya (Koas / clinical).. ehm kalau nak bayangkan semula macam mana susah payah nak stdy dari sem satu sampailah sem 8 ni, rasanya tak sanggup lagi kut nak ulang semula... huhu dah tak larat dah nak hafal anat, parasit, mikrob, farmako dll...

Mungkin aku nak berkongsi dengan sahabat2 semua terutamanya junior2 ukrida yg sedang dan masih lagi menempuh episod2 yg bagi aku hanya utk menguji kesungguhan dan keazaman kita utk menjadi seorang doktor... Bukan maksud aku nak kata anatomi, parasit dan mikrob yg dulu aku hafal babi buta tak penting.. tapi terus terang kalau korang tanya aku pasal benda2 tu semua, mungkin 30% je kut yg aku ingat!... Point aku kat sini (out of the box), kesungguhan korang utk berusaha menghafal dan mengingat subjek2 tu menunjukan mujahadah dan kesanggupan korang utk menjadi doktor!! Senang cakap, takde jalan pintas dan mudah!!

Cuma kalau boleh nasihat aku.. bila korang dah mula belajar subjek2 seperti PK, PA, IPD, Bedah, Obgyn dll... cubalah anggap korang dah jadi seorang doktor!! Apa yg nak aku buat bila aku dapat patient macam penyakit ini dll... tanya pada diri dan cuba bayangkan dalam dunia realiti!!.. Korang beruntung sebab berpeluang belajar dgn sistem KBK, so dah jelas dan terarah kasus dan penyakit secara klinis.. So manfaatkanlah PBL tu sebaik mungkin demi utk menjadi seorang doktor yg terbaik!, bukan demi utk siapkan dan bagi dosen check....

Buat sahabat2 seperjuangan batch 05, perjalanan kita masih jauh... jatuh bangun selama 4 tahun ini pastinya menjadi bekalan kita utk menempuh koas nanti.. yuk teruskan gotong royong dan saling bantu membantu dalam usaha kita menjadi doktor yg terbaik.. Mungkin masa koas nanti masing2 akan membawa diri, masing2 perlu compete dan survive selama 2 tahun kedepan ini.., inilah masanya kita mencari dan mengutip ilmu dan pengalaman sebanyak mungkin... agar amanah dan tanggungjawab di atas bahu kita ini dapat dipenuhi dgn sebaik mungkin... Aku cuma mengharapkan kita semua dapat sama2 pulang ke malaysia dan membuktikan doktor lepasan Indonesia, khususnya ukrida.. kalau tak lebih baikpun, setidak2nya setaraf dgn doktor dari negara2 lain.. Ayuh kita buktikan yg doktor2 dari Indonesia lebih baik, agar org boleh respect dan tak pandang rendah dgn kita...

Apapun... sahabat2 semua, luruskan dan betulkan niat kita dalam menuntut ilmu.. Syariatnya kita kena yakin yg hanya Allah swt pemilik segala ilmu dan Dialah yg mengizinkan kita menuntut ilmuNya yg maha luas ini... bukan sebab buku, bukan sebab dosen dll.. So kita kena mendekatkan diri padaNya dan sentiasa bermohon dan berharap hanya pada Allah...
Sunnahtullahnya.. kita kena berusaha bersungguh2.. kerana janji Allah sapa berusaha dia pasti akan dapat!!, kita perlu mengoptimumkan cara dan usaha kita dalam menuntut ilmu...

InsyaAllah moga Allah memudahkan urusan kita dalam usaha kita mengejar cita2 dan harapan... utk menjadi seorang doktor yg terbaik, bertaqwa dan bermanfaat pada banyak orang.....



Tiada ulasan:

Catat Ulasan