Jumaat, 5 Jun 2009

Buku oh Buku.. Mari baca buku....

Salam buat sahabat semua.. entry kali ini aku nak kongsi dgn sahabat semua koleksi buku2 yg aku ada.. mai r datang rumah kalau nak pinjam..

First of all, membaca memang salah satu hobi aku utk release tension or bila dah bosan stdy... dan masa yg aku paling suka membaca adalah sebelum tidur.. hehe. Terus terang aku suka baca buku2 sejarah dan bliografi.. buku yg menceritakan kisah2 dan pengalaman hidup yg mungkin boleh di jadikan pengajaran...

Kat bawah ni adalah antara buku2 yg aku dah kumpul selama hampir 4 tahun di sini, ada yg aku beli di sini, ada juga yg aku beli di Malaysia...


Ini buku koleksi Ustaz Hasrizal, buku Aku Terima Nikahnya dan Rindu Bau Pohon Tin aku dah abis baca. Sangat2 di anjurkan utk yg mahu menikah dan yg mahu menyelami kehidupan sebagai seorang mahasiswa di negara org. Rindu Bau Pohon Tin sangat menginsafkan diri.. byk yg perlu diusahakan utk menjadi seorang dai'e!

Buku2 kat atas ini pula adalah buku2 sirah kehidupan Rasullulah dan kisah perjuangan sahabat2.. Buku tulisan Abdul Latib Talip ni menyampaikan bentuk perjuangan para pejuang2 Islam, penceritaan dalam bentuk novel. Kalau dah baca, rasa macam tak sabar nak tahu ending cerita tersebut... Semangat jihad demi Islam meninggi!!!


Ini pula koleksi buku Tn Guru Nik Aziz.. Sedikit berfakta, tapi penyampaiannya sangat berhikmah seperti penulisnya..


Buku Tulisan Muhammad Yunus ini sangat memberi inspirasi, pemenang hadiah nobel ekonomi ini telah melontarkan satu idea yg sangat bernilai utk diusahakan bersama... 'Mencipta Dunia Tanpa Kemiskinan'. DVD dia pun ada juga.. Buku Rahsia Bisnes Cina ni aku baru je beli masa balik Malaysia kemarin.. tak sempat baca lg.

Yang ini pula buku berunsur politik.. sangat menarik kalau berdasarkan tajuknya lah. Sebab aku belum baca lg. Apapun politik Turki memang sangat aku minati, dari sistem Khalifah sampailah sistem sekular, sarat dgn peristiwa yg perlu kita tafakuri...

Hehe.. kalau yg ini, komfirm pasal politik.. Buku ini special skit, sebab Dr Junaidi (Pengarah MSD) hadiahkan ke aku... buku tulisan dia ni!. Penuh dgn fakta dan alasan terutama berkenaan dengan AUKU. Nantilah bila2 aku share tentang buku ini.. aku dah baca separuh, tak abis lg....

Buku2 ini tentang bliografi tokoh2.. Ibn Khaldun, Khalifah Umar Abdul Aziz... Latar belakang Aa Gym pun ada, kisah bagaimana dia boleh terjun dalam bidang dakwah...

Kalau buku ini pula... biasanya di pakai di usrah2 ataupun liqo'... At lease buku Fathi Yakan ttg Apa Ertinya Saya Menganut Islam ini perlu kita semua baca... agar jelas tujuan dan erti bila kita mengaku kita Islam...

Yang ini buku2 Hassan Al Banna dan cerita Palestin, sangat informatif dan menjelaskan ujung pangkal konflik yg tidak pernah berkesudahan ini...

Buku ini, walaupun dah lama aku beli.. tapi masih tak sempat nak baca... takpe2 blh disimpan sampai tua.. hehe.

Yang ini pula adalah DVD cerita Indonesia yg sangat best, aku beli tadi.. nak kasi family aku kat Malaysia lihat. Ehm cerita Perempuan Berkalung Sorban ini, sangat2lah aku anjurkan utk semua kaum2 hawa tonton. Kalau blh aku nak suruh sapa2 anjurkan tayangan perdana kat semua kaum2 hawa di ukrida... hehe semangat dia utk lakukan perubahan sangat2 perlu dihayati oleh sahabat2 kaum hawa semua.. hehe.

Yang ini pula DVD Ahmed dedat, Dr Zakir Naik dan Asma ul Husna ESQ.

Ni rak buku aku.. huhu tersusun kemas... adakah sebagai hiasan??? Jangan risau, buku2 boleh simpan sampai bila2, malah blh beri pada anak cucu nanti. hehe.. bab2 membeli buku ni memang hobi aku, so aku tak berkira sangat r.. tapi bab2 membaca buku ini.. insyaAllah akan diusahakan.. sebab aku hanya baca bila dah boring stdy or b4 tidur je... InsyaAllah moga bermanfaat... Aku tak mampu utk baca buku2 or kitab2 tebal (primary source), sebab kekurangan ilmu di dada. So aku lebih suka baca buku2 sekunder or yg telah ditulis oleh orang, sebab lebih mudah dan tak perlu buat tafsiran sendiri....

Yang ini pula, buku2 medic aku... tak tahu lah boleh habis baca or sekadar hiasan je... Again buku2 ini pun insyaAllah aku simpan sampai bila2....

Kesimpulannya... jangan fikir byk kali utk beli buku... baca atau tak belakang kira. sebab kalau dah tak ada, comfirm kita tak baca!! So beli je r... Kalau nak pinjam buku2 aku ni semua, sangat2 dialu-alukan.... mai je datang rumah ambil.... Moga bermanfaat buat semua....
















1 ulasan:

  1. Membaca itu jambatan ilmu.
    Bykkan mmbaca bhn yg segar dan kritis

    BalasPadam