Rabu, 15 Julai 2009

Siapa lambat dan malas akan ketinggalan!!

Dah lama aku tak tulis kat blog ni... bukannya sibuk, tapi masa cuti ni.. menjadi-jadi lak malasnya. Alhamdulillah sem 8 dapat selesai juga.. Results?? ehm tak perlu fikir kut, yang penting sekarang nak get ready for Koas!!.. dah kena fikir macam doktor dah, kalau tak tahupun kena PD(percaya diri) gak... Semalam pergi klinik dgn emak aku, tiba2 doktor pakar tu tanya aku pasal Hypertension.. huhu ada gak yang kantoi tak tahu jawab!, tapi more and less dapat r general pictures dan nyambunglah gak bila doktor tu tanya.. huhu., akmal2 bila r ko nak start ni....

Cuti lama-lama ni agak melalaikan gak r, duk rumah byk makan tido je, dah lah tu.. time inilah semua benda emak aku nak masak!.. pergi dapur je ada makanan.. hai matilah aku.. dah dekat 2 minggu cuti, buku tak pegangpun lagi!! hai bila fikir2 balik macam better gi wat sp je, boleh gak belajar sekali lagi. Nak belajar sendiri, lemah iman lak kat rumah ni.. macam2 ujian datang.. hehe..

Apapun insyaAllah masa inilah dah bezakan diri dgn orang lain!, masa inilah yg menentukan siapa yg akan beat siapa!. siapa lalai dan malas, pasti akan ketinggalan!!. Bagi aku kadang-kadang study ini macam business, all my friends are competitiors.. siapa lambat, tinggal lah jawabnya!!... Ehm tu bahasa kasarnya lah, dan itu hakikatnya dalam zaman dan dunia yang saling kejar mengejar ni.. So sapa nak survive, tak boleh harap turun dari langit!, sunnahtullahnya pun menuntut kita optimumkan usaha dan ikhtiar untuk berjaya, disamping yakin dgn segala ilmu yg datang hanya dari Allah..

Aku bukan nak timbulkan isu perkauman di sini, tapi dari dulu aku mencari jawapan.. kenapa non-muslim (aku tak sebut non-bumiputera) kebanyakannya boleh performed and cemerlang?? Sepatutnya kita yg muslim inilah yg lebih berjaya, kita sempurna sunnahtullah dan syariatullahnya.. tapi sebaliknya yg berlaku... Hai kalau aku nak jawab berdasarkan diri aku, mungkin sunnahtullah tu tak optimum kut.. Tapi kenapa?? Mungkin terlalu senang mendapatkan sesuatu, sehingga lupa utk bersyukur dan menghargainya.. Kita terlalu byk ditongkat, diberi bantuan itu ini, dijanjikan, disubsidi dan sebagainya... so semua benda kita nak mudah!! then semangat utk bersaing tu turunlah... apa adanya, janji lulus!!!

Waaaa banyak tertembak ke diri aku ni!.. ehm nak salahkan melayu mungkin boleh, tapi nak salahkan islam mmg tak boleh!! Tapi dalam konteks malaysia ni... melayu=islam, so sikap2 org melayu(aku sendiri) secara tak langsung difahami sebagai sikap dan ciri org islam!!. Senang cakap, kita sendiri tak mengambarkan islam dalam kehidupan kita!. Kita yg bakal menjadi doktor2 dan profesional islam inipun masih jauh dan gagal membawa islam dalam kehidupan kita, terutamanya dalam bidang kita!!.. Jangan lupa ini juga bagian dari jihad dan dakwah kita... kita perlu berusaha dan buktikan doktor2 islam hebat dari segi ilmu mahupun akhlaknya!..

Moga sedikit sebanyak dapat menjadi nota kepada diri aku sendiri... Siapa lambat dan malas2 akan ketinggalan!!!..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan