Jumaat, 12 Jun 2009

Jangan Putus Harap dgn Allah....

"Aku dah study sungguh2... tapi masih takleh gak. Memang dah nasib kut... orang lain tak stdy betul2pun boleh buat, rasa macam tak adil je, penat stdy sungguh2, tapi hasilnya tetap sama!"

" Aku dah cuba sedaya upaya dah... memang aku yg lembap kut"

" Tah r, rasanya macam dah tak mampu je nak teruskan, penat.. letih.. bosan.. dah malas nak belajar.."

Mungkin kita pernah mengucapkan kata2 seperti di atas, kita seolah-olah putus harap dek kerana segala apa yg kita buat masih tidak membuahkan hasil yg diharapkan.... Akupun kadang2 seperti terfikir adakah Allah itu adil??? Adakah Allah menepati janji yg dibuatNya?? Adakah Allah memberi ujian yg hambaNya tidak mampu melakukanNya??.. Maha suci Allah dari segala sifat2 itu!!

"Terus kenapa Allah tak nak bantu aku?, Kenapa Allah tak nak memudahkan aku menuntut ilmuNya, kenapa Allah tidak berikan hasil yg aku harap2kan.. sedangkan aku sudah berusaha sungguh2, aku sudah belajar sedaya upaya aku.. cuma mungkin nasib tidak menyebelahi aku...."

Sesungguhnya Allah sangat menyayangi hambaNya, Allah tak mungkin menzalimi kita, Allah tak mungkin membiarkan kita terus berduka cita dan bersedih. Yakinlah sahabatku.. segala yg Allah takdirkan itu adalah yg terbaik utk kita.. dan pasti kita mampu menghadapinya!..

Jangan sekali-kali putus harap kepada Allah!! kerana itulah yg diharapkan oleh musuh kita (syaitan)!.. Teruskan berusaha memohon keampunan dari Allah, teruskan berusaha mendekatkan diri kita kepadaNya, teruskan usaha dgn yakin yang Allah pasti akan membantu kita selagi kita masih berharap hanya pada Allah..

Yakinlah sahabatku, segala apa yg kita hadapi pasti ada hikmahnya.. yakinlah yg memberi kita ilmu itu hanyalah Allah swt... yg beri kita kefahaman dan kekuatan utk belajar hanyalah Allah swt.. yg mengatur segala sesuatu dalam hidup kita hanyalah Allah swt!!.. oleh itu marilah sama2 kita terus berusaha mendekatkan diri padaNya. Hanya Allah tempat kita mengadu dan berharap!!

Amanah yg terpikul di bahu kita memang sangat berat, harapan keluarga dan masyarakat menggunung tinggi.. malah cita-cita dan harapan yg kita kejar masih jauh dan banyak yg perlu kita lakukan.. teruskan hadapi satu persatu dgn meletakkan keyakinan dan pengharapan hanya pada Allah swt. InsyaAllah moga Allah mudahkan segala apa yg buat demi mendekatkan diri kepadaNya...

1 ulasan:

  1. btol3..
    dlm surah al-baqarah ayt 286 yang bermaksud, "Allah tidak membebani seseorang melainkan mengikut kesanggupannya".
    setiap ujian yang diberikan ada hikmahnya yang sukar untuk kita identify

    BalasPadam