Jumaat, 8 Januari 2010

Indahnya kebersamaan serta pahit manis stase Bedah di Purwakarta


Alhamdulillah sedar tak sedar, besok aku selesai stase Bedah di RS Efarina Etaham, Purwakarta. 10minggu di sini.. pelbagai pengalaman, kenangan pahit manis aku dapat... Aku sangat berterima kasih kepada Dr Antonius Agung SpB dan Dr Widia Arsa SpOT atas segala bimbingan dan tunjuk ajar mereka kepada kami semua.. Ternyata sungguh lain rasanya bila belajar masa koas; peluang utk tanya apa aja soalan yg kita kurang faham sangat terbuka luas.. approach Dr agung n Dr Widia sangat berbeda, mereka sangat menekan kepada pola pikir dan keperluan utama yg perlu kami kuasai sebagai Dr Umum.. Tapi rasanya 10minggu ini masih belum cukup utk aku benar2 memahami penyakit2 yg ada di bidang Bedah dan Orthoped... Mungkin idea dan pola pikir utk menjuruskan diagnosa sudah semakin jelas.. skill hecting, debridement dan asisten operasi sedikit sebanyak membantu aku kedepan... Kesimpulannya stase bedah di Purwakarta agak santai tapi ilmu dan kesempatan utk belajar sangat banyak dan terbuka luas.. terutamanya kesempatan bimbingan dan berdiskusi dgn konsulen.

Di bawah ni sedikit sebanyak kisah suka duka aku di purwakarta, moga bermanfaat utk teman2 yg mungkin akan stase di purwakarta juga selepas ini....

Ini mess aku, zaf, tadat, khai n fathul.. @sauna r kalau waktu tgh hari!!.. mess ni macam hostel masa sekolah dulu.. kapasitas 10 org, ada 2 toilet.. Sebulan Rp125k per org.. Yang bestnya stay kat mess ni.. bila jaga malam bisa nyolong! eh kantoi lak..

Dr Agung yang santai tapi best... Awas kalau ujian dgn dia bisa di tanya kemana-mana! dari bedah, interna, farmako, pk, parasit, anak... pokoknya prepare semuanya deh.. Thanks Doc atas segala tunjuk ajarnya... kapan2 bisa ga saya mampir ke rumahnya di Tg Duren.. hehe..

Yang di atas ni Dr Widia arsa, Dr orthoped dari Unpad dan menjadi sebutan ramai terutama di kalangan koas2 cewek!.. hehe bimbingan dengan Dr Widia biasanya hari selasa dan sabtu... dari jam 7pm dan bisa selesai sampai jam 9.30pm!!.. pastu aku akan buru2 mengejar bas utk pulang ke jakarta... hehe. Thanks Doc atas ilmunya.. sedikit sebanyak aku teruja utk menjadi orthopedist, walaupun td nya bercita-cita utk menjadi doktor bedah saraf..

Di sini, KLL (kecelakaan lalu lintas) lumayan banyak, sebab RS ini terletak berhampiran tol cikampek.. dari open fracture, abdominal and thoracal injuries, sampai lah kasus kegawatan yg lain... Koas bedah kena standby di UGD, OK dan bangsal... UGD kadang sibuk, kadang sepi.. seperti ada musimnya...
Kat sini juga ada operasi craniotomi.. sebenarnya di sini bedah saraf termasuk dalam stase saraf, bukan bedah.. tapi kami berpeluang juga utk turut serta dalam operasi.. Kasus EDH, SDH, SAH banyak juga.. yg kesian tu ramai yg masih muda2 dah di uji Allah dgn kecelakaan2 berat seperti ini.. Lagi satu, RS etaham sering menjadi rujukan pasien utk kasus2 yg memerlukan CT Scan (cedera kepala sedang: GCS<13 onblur="try {parent.deselectBloggerImageGracefully();} catch(e) {}" href="https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi3Yj8oNzNtyveoljvQQ74nPPKDtWFHLrxBDA4ZCZCpe8X-cqNgd-DjTmRz1CWinra2OigiK4P2yp7v8vZ3N7oRBFl1FGqoZ8sncqetEoiBdojdBofFkruqnoVpyjO5mI0ife7cJ7IpQhbe/s1600-h/DSC02778.JPG">Haa yg ni lak.. STS (Sadang Terminal Square).. huhu ada Ramayana n KFC.. boleh r kalau nak beli barang2 n lepaskan kempunan makan KFC... Giant ada tapi agak jauh dari RS, kena naik dua angkut.. Sebab tu r kalau weekend je aku buru-buru nak balik jakarta.. rasa bosan r kat sini, tak tahu nak buat apa bila cuti...

Cuma kalau nak ke Bandung dah dekat.. tinggal tunggu bas di depan etaham, bayar 13k dan terus ke terminal ludwig panjang di bandung, lepas tu naik r teksi or bas damri utk ke cihamplas dan lain2.
Aku, shez, mimi, tadat n khairil jalan-jalan di ciwalk sambil nonton wayang.. Huhu lepas ni aku n tadat nyusul khai dan mimi di Koja!! hai tak tahu r leh survive ke tak nanti.. rasa dah capek!

Hehe pic yg atas ni lak, masa aku n khai pulang naik bas dari jakarta. nasib baik tak pancit, kalau tak tunggu lama r kitorang. Kalau nak pulang ke jakarta naik bas, ambil yg road Cirebon - Merak, pastu cakap nak turun di Kebon Jeruk or Slipi.. Tiket 15k je... yang seramnya naik bas ni.. supirnya bawa punya r laju!! risau lak rasanya..

Yang ni semua groupmate aku yang sangat best n kompak.. Kepada kak mimi, kak sam dan kak michael.. semoga success dan betah utk meneruskan koas di etaham.. jaga di elok-elok ya dan banyakkan bersabar.. hehe.
Buat Kak felice.. selamat kembali ke PAU utk stase radio, suksess ya.. kalau ga tahu, nanya aja ke Dr Widia.. huhu.

Kepada lisna dan Audi.. selamat terbang ke Lampung... Audi jaga lisna baik-baik ya.. kalau ada gosip2 baru, bilang sama aku ya.. hahaha.. Buat zaf, selamat berangkat ke jogja dan selamat bersitawan dgn teman2 yang lain... Jaga juare, aai, enab and ros.. kalau shoping di malioboro tu igt2 r kat aku yg tengah sengsara di Koja nnt!! hehe..

Terima kasih banyak2 buat teman2 yg telah banyak membantu aku selama di purwakarta.. mohon maaf jika ada tersalah kata, terlebih bicara, terguris jiwa dan lain-lain.. Semoga kita berjaya dan dimudahkan utk meneruskan stase selanjutnya demi mengejar cita-cita dan harapan...

Buat diri aku... siap-siap utk stase berikutnya yg pasti sangat menuntut kerajinan dan usaha yg optimum di Koja!!

Perjalanan masih jauh... amanah yg dipikul masih banyak yg belum ditunaikan.. harapan keluarga sangat tinggi... masih banyak yg perlu aku korbankan demi menjadi seorang doktor yg hebat dan bertaqwa serta bermanfaat utk banyak orang... Moga Allah bimbing dan mudahkan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan