Rabu, 27 Mei 2009

Mengejar cita-cita dan harapan... dimanakah aku??

Sedar tak sedar sudah 3thn 9 bulan 26 hari aku bermusafir di bumi Walisongo ini.... bumi yg penuh dgn seribu satu macam ragam dan jenis manusia... bumi yg banyak mengajar aku utk mengejar cita-cita dan harapan....

25 ogos 2005, jam 9.30wib mula2 aku menjejak kaki di jakarta... waktu itu penuh dgn iltizam dan semangat utk berusaha sebaik mungkin mencari ilmu di tempat orang. Walaupun diiringi dgn sedikit kekecewaan setelah kurang berjaya di KMB, aku tetap cuba meyakinkan diri yg aku akan menjadi doktor yg terbaik!.. walaupun aku belajar di sini...

Nah, sekarang apa yg telah aku raih??? apa yg telah aku belajar?? apa yg telah aku cari selama hampir 4 tahun ini??? Ehm.. berat juga aku nak jawap. Aku rasa amanah yg aku pikul ini masih banyak yg belum aku laksanakan... Aku masih belum yakin utk meneruskan koas ujung thn ini. Rasa macam byk lg yg aku belum belajar, or sudah aku belajar... tapi hanya semata2 utk exam!!. Dah masa2 ujung macam ini barulah rasa macam menyesal... Hanya aku yg tahu apa yg aku sudah tahu!!... so aku tak boleh tipu diri sendiri...

Buat adik2 junior, aku nak berkongsi pengalaman dgn korang.. Rasanya, korang dah kena mula ubah cara fikir dan cara belajar korang; dari belajar utk lepas exam ke belajar utk benar tahu dan faham ilmu tersebut... jangan jadi macam aku, rasa macam 4 tahun ni tak betul2 di manfaatkan.. Mungkin sistem modul korang itu agak padat dan cepat... dan maybe kalau aku pun belajar guna sistem itu, aku pun susah nak catch up!!. cuma korang perlu sesuaikan dgn cara korang belajar. Perlu lebih proaktif dalam mencari ilmu, kena usaha lebih skit dan banyakkan diskusi antara korang. Kalau nak minta tolong seniorpun di alu-alukan.. sebab kitorangpun boleh recall balik subjek2 yg lepas tu.. Tah r, tak berani nak komen byk, sebab seperti kata amin.. cakap mmg senang, tapi nak buatnya tu yg susah...

Memang nak jadi doktor bukan senang, banyak yg perlu kita korbankan.. masa, tenaga, wang ringgit, enjoy, dan macam2 lagi. Dan nak jadi doktor yg terbaik dan bertaqwa lagilah perlu bermujahadah dan berkorban.

Bila fikir2 balik.. rasa macam dah penat dan jemu lak belajar ni. Member2 lain ramai yg dah ada duit poket, dah punya kereta sendiri, motor sendiri, malah ramai yg dah punya keluarga. Bila sembang dgn dorang dah tak cerita ada kelas ke tak?, cuti bila? dll... huhu cerita macam mana bos, tempat kerja, cerita pasal nak beli kereta...

Hai tak apa r kut.. kena besabar lg dua tahun je.. tu pun kalau mmc tak jadi nak tambah 6 bulan. Kalau tak tua belajar je lah aku kat sini... Apapun aku tetap bersyukur sebab Allah beri peluang utk menuntut ilmu jauh ditempat orang. Banyak hikmah dan pengajaran yg aku dapat setelah 4 thn di sini.. insyaAllah moga dapat aku manfaatkan kelak.

Sekali lagi.. mengejar cita-cita dan harapan.. banyak yg perlu dikorbankan! Yuk sahabat2 kita sama2 saling bantu membantu, jatuh bangun bersama dalam berjuang utk mengejar cita-cita dan harapan.. walaupun mungkin masing2 sudah ada arah tujuan.. kemana kita nak pergi selepas ini, yg pasti semua kita memikul satu amanah dan harapan yg sangat besar!! Amanah dari seluruh rakyat Malaysia yg sponsor kita dan harapan menggunung emak ayah serta keluarga utk kita penuhi...

Moga setiap rupiah yg kita belanjakan.. dan setiap detik yg kita abiskan dapat menjadi saksi jika kita ditanya di hadapan Allah swt kelak tentang amanah yg kita pikul ini.. Ayuh!! demi cita-cita dan harapan.. kita sama2 buat yg terbaik!. Moga Allah mudahkan dan tuntun kita.. amin.

2 ulasan:

  1. tu la akmal..aku pn same.. blaja mcm ape je.. klu ko xtau byk mende aku lg la.. pilih mane yg best je aku nk igt utk jd doc.. haha.. xpe akmal.. ade doc pesan kt aku system lama mmg mcm tu.. u cannot remember everythings.. blaja byk sgt.. nti bile dah clinical.. kite akn jumpe balik bende2 yg penting utk igt balik.. so bile dah selalu jumpe iA igt la kot.. dont worry k.. yg penting enjoy! haha

    eh xbleh2.. Akmal ckp nk berjaya korbankn enjoy.. astaghfirullah halazim.. (-_-')
    (background music=kicau-kicauan burung)

    BalasPadam
  2. Hehe faiz... aku just risau dan fikirkan amanah di atas bahu kita yg sangat besar ni... sama2 berusaha utk buat yg terbaik ek, moga Allah bimbing dan mudahkan kita.

    BalasPadam